Djurda

In juni 2016 vonden wij op de website van de stichting IDEMO een oproep voor de zogeheten TOPPERS. Wij vonden het hondje met de naam “Djurdja”. Volgens de gegevens was zij 11 jaar oud. Velen zullen wellicht denken, “een hondje van 11 jaar oud, nou néé, die nemen we niet, veel te oud”. Nou dat was bij ons dus niet zo!
Wij kozen voor Djurdja en het maakte niet uit hoe oud ze was. Een kwestie van gevoel!
Op 3 juli 2016 konden we Djurdja dan eindelijk ophalen in Laren (Gelderland) en wat een bijzondere ervaring was dit. Djurdja kwam met vele andere honden net uit Kroatië en de schuur bij Tom en Kim in Gelderland was een gezellige drukte met rondlopende en blaffende honden.
Uiteraard waren we op zoek naar Djurdja en we hadden alleen wat foto’s van de website tot onze beschikking. De herkenning was er direct en we zagen Djurdja druk heen en weer lopen tussen de andere honden.
We zijn ongeveer een uurtje gebleven om ook kennis te maken met Conny. Conny was met haar collega’s net gearriveerd uit Kroatië met een bus vol met honden. Heel bijzonder om te zien, maar ook eigenlijk wel schrijnend hoe sommige honden er fysiek uitzagen. Bij sommige zag je echt de verwaarlozing maar ook trauma’s op de uitdrukkingen van hun koppies. Op dat moment wordt je dan ook bewust van het bijzondere werk van de stichting IDEMO. Op dat moment hadden we de neiging om alle hondjes maar mee te nemen.
Djurdja is nu alweer iets meer dan 2 maanden bij ons en wat een geweldige keuze heeft het Universum voor ons gemaakt dat we Djurdja binnen onze roedel mochten opnemen via de stichting IDEMO.
In 2014 zijn onze twee lieve honden Scooby en Djalla vlak achter elkaar overleden aan kanker aan hun milt. Een bijzondere verdrietige periode volgende waarin we besloten om voorlopig geen hond(en) meer te nemen.
Op één of andere manier is het toch anders gelopen. Niet geheel bewust zijn we toch hier en daar eens gaan zoeken op het Internet en warempel kwamen we op de website van IDEMO.
En nu even iets over Djurdja zelf. Wat kunnen we vertellen over deze geweldige hond.
Djurdja is een zeer energieke, vrolijke hond. Ze heeft veel humor, kan ontzettend goed zwemmen, apporteren is een tweede natuur van haar, houdt van knuffelen, is zeer sociaal, kan goed met andere honden en zelfs met katten, houdt van slapen maar is daarnaast ook zeer actief. En wat ook niet onbelangrijk is ze loopt volledig los tijdens de wandelingen (alleen niet langs autowegen). Eten was in het begin wat wennen maar dat is nu helemaal in balans. En het allerbelangrijkste is dat Djurdja gezond en gelukkig is, haar vacht glanst als nooit tevoren!
Onvoorstelbaar dat wij Djurdja mochten opnemen in onze (gezins-)roedel. We zij IDEMO dan ook zeer dankbaar voor de mogelijkheid om Djurdja een nieuwe plek te geven in ons leven met veel liefde en vrolijkheid.
We zijn net terug uit Zuid Frankrijk in de Provence. Djurdja heeft net als ons een geweldige vakantie gehad. Ze heeft in vele bergkloven gezwommen (o.a. in de Gorges du Verdon) en zelfs in de Middellandse zee. In de wijngaarden van de Provence kon ze haar lol op met alle geuren om haar heen. Met wilde everzwijnen had Djurdja niet zoveel op maar konijnen, vogels en wat er allemaal nog verder bewoog was ze druk in de weer. Hierin hebben we ontdekt dat Djurdja iets van een terriër in zich heeft. Haar neus vangt alles op!
We zijn de stichting en de mensen van IDEMO zeer dankbaar voor het mogen adopteren van Djurdja. Onze hartelijke dank!